ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Hürmüz Boğazı’nın uluslararası sular kapsamında olduğunu vurgulayarak, buradan geçiş için herhangi bir devletin ücret talep edemeyeceğini açıkça belirtti. Bahreyn’in başkenti Manama’da düzenlenen Körfez İşbirliği Konseyi (KİK) toplantısında konuşan Rubio, bu konunun asla “kabul edilebilir bir anlaşma koşulu” haline gelmeyeceğini ifade etti.
Rubio, KİK ülkeleriyle güçlenen ortaklığın önemine değinerek İran’a karşı yürütülen operasyonların bu stratejiyi ne kadar sınadığını dile getirdi. İran ile geçmişte yaşanan görüş ayrılıklarına rağmen, ortak bir anlaşmaya varmak için çalışacaklarını söyledi; ancak bu anlaşmanın her durumda değil, belirli şartlar sağlandığında mümkün olacağını belirtti.
Birinci öncelik olarak deniz trafiğinin serbestliği üzerinde duran Rubio, Hürmüz Boğazı’nın uluslararası sulara ait olduğunu tekrarladı ve hiçbir devletin geçişler için ücret talep edemeyeceğini vurguladı. “Kimse ücret isteyemez” ifadesiyle konunun açık ve net olduğuna vurgu yaptı. Ayrıca, herhangi bir anlaşmanın İran’ın asla nükleer silaha sahip olmaması gerektiği şartını güvence altına alması gerektiğini belirtti.
Rubio, bu iki temel koşulun ABD için öncelikli olduğunu ve bölgedeki müttefiklerin güvenliğinin korunmasının da bu süreçte önemli olduğunu kaydederek, Amerikalı yetkililerin bu konuları ilerletmek adına kararlı bir şekilde bölgeye geldiklerini ifade etti.




































































































