• YARIM ALTIN
    20.841,00
    % -0,22
  • AMERIKAN DOLARI
    46,4644
    % 0,04
  • € EURO
    53,2257
    % -0,16
  • £ POUND
    61,3634
    % -0,25
  • ¥ YUAN
    6,8532
    % 0,09
  • РУБ RUBLE
    0,6336
    % -0,25
  • BITCOIN/TL
    2983986,516
    % 0,14
  • BIST 100
    14.823,16
    % 0,60

AB ve Avrupa Enerji Bağımlılığı: LNG Tedarikinde Değişen Yüzler

AB ve Avrupa Enerji Bağımlılığı: LNG Tedarikinde Değişen Yüzler

Avrupa, son dönemde sıvılaştırılmış doğalgazı (LNG) ABD’den giderek daha fazlasını ithal eder hale geldi. Mevcut durumda LNG ihtiyacının yaklaşık %59’u ABD’den karşılanırken, Nisan ayında bu oranın %64’e yükseldiği gözlemleniyor. Gelecek aylarda bu bağımlılığın daha da artması öngörülüyor.

Avrupalı yetkililer, ABD LNG’ine artan güven konusunda kaygılarını dile getiriyor. AB’nin rekabet ve enerji otoriteleri, tek bir kaynağa bağımlılığın riskli olduğunu belirterek tedarik çeşitliliğinin korunması gerektiğini vurguluyor. Hürmüz Boğazı’nın kapanmasıyla Katar ve BAE tedarikindeki belirsizliklerin artması, bu bağımlılığın hızla büyümesini etkiledi.

Kış öncesi depoların dolu olması gerektiği için ABD gazına talebin daha da artması muhtemel görünüyor. 2022 yılından bu yana Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısının etkisiyle Avrupa’nın ABD LNG’sine olan bağımlılığı önemli ölçüde yükseldi. Büyük emtia piyasalarında tek bir kaynağa %30–40’tan fazla bağımlılık nadiren görülürken, %60’ın üzerinde bağımlılık ise pek çok piyasa için olağanüstü derecede nadir kabul edilir.

Uzun süredir Avrupalı yetkililer ABD LNG’si konusundaki kaygılarını paylaşırken, politikalar bu hassas konuyu kamuoyunun da gündemine taşıdı. AB rekabetten sorumlu yetkilisi Teresa Ribera, “Rus gazına güvenemeyiz, fakat ABD gazına da aşırı bağımlı olmamalıyız” şeklinde dikkat çekici bir uyarıda bulundu. Enerji Komiseri Dan Jorgensen ise “Bir bağımlılığı başka bir bağımlılıkla değiştirme riskimiz var” ifadelerini kullanmıştı.